Zet jij e-mail marketing in als vast onderdeel van jouw online marketing strategie? En ben jij dagelijks bezig met het laten groeien van je e-maillijst?
Jawel toch? Niet? Wel doen hoor, een lijst met e-mailadressen van potentiële klanten is super waardevol!
Alleen zo kun je ervoor zorgen dat je een relatie opbouwt met je potentiële klant. Door hem/ haar telkens van waardevolle informatie te blijven voorzien, leert je klant je kennen als expert en bouw jij vertrouwen op.
Toen ik net begon met online ondernemen, had ik helemaal geen lijst met e-mail adressen. Ja hoewel, misschien 4, van familie 😉 Maar ik las overal hoe belangrijk het is om een waardevolle lijst te creëren. Maar hoe dan?
Ik heb voor jou 15 tips om jouw e-maillijst te laten groeien vol waardevolle e-mail adressen. Want, hoe lief je familie ook is, je wilt uiteindelijk toch je business laten groeien 😉
1. Plaats het laten groeien van je e-maillijst HOOG op je prioriteiten lijstje. Zonder lijst, geen (online) business. Zo simpel durf ik het wel te stellen. En niets komt voor niets, je zult aan de slag moeten 😉 Plan bijvoorbeeld een blok in je weekschema waarin je volledig en zonder afleiding werkt aan de groei van je e-mail lijst.
2. Denk na over jouw buyer persona. Mijn wat? Je buyer persona! Jouw ideale klant. Wie is het? Wat doet hij/ zij? Maar vooral ook wat heeft jouw ideale klant nodig? Waar zit hij op te wachten? En hoe kun jij helpen? Stap 1 in je online marketingstrategie is het helder krijgen van je ideale klant. Pas als je dit in beeld hebt kun jij je aanbod gaan bepalen. En je waardeladder ontwerpen. Een onderdeel van je waardeladder is je weggever en die heb je nodig om jouw lijst te laten groeien!
3. Maak een SUPER waardevolle weggever, oftewel lead magnet. Creëer iets voor jouw ideale klant wat zo waardevol is dat je er eigenlijk geld voor zou moeten vragen. Een waardevolle weggever kost jouw klant weinig tijd om te consumeren en lost meteen een probleem voor jouw klant op.
4. Promoot je weggever op je website. Niet alleen op je homepage, maar op elke pagina van je website. Waar? In je footer, in je sidebar of als pop-up. En bonustip: maak een aparte pagina in je website waar je bezoekers je gratis weggevers kunnen aanvragen. En plaats deze pagina in je primaire menubalk. Kijk maar eens hoe ik dat heb gedaan.
5. Gebruik een exit pop-up op je website. Sommigen vinden een pop-up enorm irritant, maar een exit pop-up verschijnt alleen (klein) in beeld als je bezoeker aanstalten maakt om te vertrekken. Ze werken echt goed!
6. Promoot jouw weggever in je blogpost door het plaatsen van een banner of tekstlink in je blog.
7. Maak een duidelijk aanvraagformulier voor je weggever met zo min mogelijk invoervelden. Hoe meer iemand moet invullen, hoe kleiner de kans dat ze dit ook daadwerkelijk doen.
8. Kies eens voor 2 knoppen in je aanvraagformulier. Maak de JA-knop veel aantrekkelijker dan de NEE-knop met bijvoorbeeld een mooie felle kleur!
9. Creëer landingspagina’s voor bezoekers die via sociale kanalen (zoals Facebook) jouw weggever aanvragen. Zorg ervoor dat jouw landingspagina geen enkele afleiding heeft. Geen menu aan de bovenkant, geen sidebar, maar volledige focus op het aanvragen van jouw weggever. Een landingspagina speciaal voor je weggever noem je ook wel een opt-in pagina. Waar een goede opt-in pagina aan moet voldoen vertel ik je in deze blog.
10. Maak verschillende soorten weggevers en wissel ze af. Geef bijvoorbeeld een GRATIS video-serie weg in de sidebar naast je geschreven blogposts.
11. Ben jij fan van het geven van een webinar? Mooi! Laat je deelnemers van je webinar bij inschrijving akkoord gaan dat ze ook je waardevolle e-mails ontvangen. Webinars zorgen in het algemeen voor veel nieuwe inschrijvingen.
12. Integreer aanvraagformulieren voor je weggever in je social media kanalen.
13. Geef jij weleens een Facebook Live? Plaats dan naast jouw video een call-to-action richting jouw weggever.
14. Gebruik je e-mail handtekening om jouw weggever te promoten.
15. Stel jezelf bij het creëren van jouw weggever altijd de vraag: Is deze weggever reden genoeg voor mijn ideale klant om zich in te schrijven voor mijn lijst?
Dit waren mijn 15 tips om GRATIS je e-maillijst te laten groeien. Ik hoor heel graag van jou welke jij nog niet kende en je nu per direct gaat toepassen. Succes!
Hoi Anouk, wat een toffe heldere website. Wordt er direct enthousiast van. Heb net je werkboek aangevraagd en ook een sales scan geboekt 😉
Dit met twee doelen in gedachten:
1 om te kijken of ik jouw kennis en kunde kan inzetten bij een klant van mij
en
2 om te kijken of we een verdere samenwerking kunnen aangaan, ben samen met Danielle de Klerk bezig om samen een mooi bedrijf neer te zetten, waarbij we jouw expertise nodig hebben en kunnen inzetten voor onze klanten.
In ieder geval, ik ben benieuwd en zie graag jouw reactie tegemoet.
Hartelijke groet,
Wendy
Hoi Wendy,
Bedankt voor je enthousiaste reactie! En super leuk dat je een Sales Scan hebt aangevraagd. Je ontvangt zsm een mail met link naar mijn agenda. Ik hoor heel graag meer over jouw bedrijf!
Vriendelijke groet,
Anouk