Ik had onlangs een erg leuk kennismakingsgesprek met een toffe (online) ondernemer. Ze wil graag dat ik haar help een funnel te ontwerpen voor haar online programma. En dan graag eentje waar je – als hij eenmaal staat – niet meer naar om hoeft te kijken. Eentje die gewoon doorloopt ‘forever & ever’.
Ik snap dat zij dat wil. Dat zou ik namelijk ook wel willen. Lijkt mij heerlijk. Helaas lieve ondernemer, zo werkt het niet binnen de online marketing.
Een funnel ontwerpen is één ding. Implementatie is nummer twee. Vervolgens zul je actief verkeer moeten sturen naar jouw funnel. En – daar ga ik het in dit artikel over hebben – je zal je funnel moeten testen en optimaliseren.
Testen is het magische woord.
Een funnel bestaat vaak uit de volgende onderdelen; een advertentie, een opt-in pagina, een thank-you pagina, een serie automatische e-mails, een salespagina met jouw vervolgaanbod en een winkelwagen. Elk onderdeel slaat wel of niet aan bij jouw ideale klant. Je kunt daar van tevoren een prachtig beeld van hebben, maar of iets echt aanslaat zul je moeten testen. Onderstaand de meest voorkomende aandachtspunten per onderdeel.
Facebook Advertentie
Vaak bestaat je Facebook advertentie uit een tekst, een afbeelding en een call-to-action. Je kunt van tevoren nooit bedenken welke combinatie van tekst, afbeelding en call-to-action het beste converteert bij jouw potentiële klant.
Binnen het advertentiebeheer van Facebook kun je heel goed testen met diverse teksten, afbeeldingen en buttons. Doe dit dan ook! Begin met een laag budget en verhoog dit budget pas zodra je weet welke versie van je advertentie het beste aanslaat.
Opt-in-pagina
Je opt-in pagina is de pagina waar je je weggever op aanbiedt. Ik heb ooit een artikel geschreven vol tips voor een optimale opt-in pagina. Mag jouw weggever wel wat vaker aangevraagd worden? Lees dan dit artikel.
Thank-you pagina
De thank-you pagina is de pagina binnen jouw website waar jouw nieuwe fan terecht komt als hij/ zij jouw weggever heeft aangevraagd.
Bied jij een betaald aanbod aan op jouw thank-you pagina? Vaak is dit aanbod dan een MEGA-opportunity. De prijs is bijvoorbeeld alleen NU heel laag. Maar… wat als er dan toch niet wordt geklikt? Was je aanbod wel aantrekkelijk genoeg?
Je wilt dit weten om zo het beste resultaat uit jouw thank-you pagina te halen. Test dus wat er gebeurt!
Wil jij optimaal resultaat uit jouw thank-you pagina halen? Vraag dan hier mijn template aan.
Mails
Hoeveel mails stuur je wanneer jouw weggever is aangevraagd? Hoe lang zijn ze en wat zet je erin? En wat zet je er vooral niet in? Je kunt nog zoveel tijd besteden aan je mails, maar als ze niet geopend worden dan kun je ze net zo goed niet sturen toch? Test wat er gebeurt!
Op een gegeven moment doe je ook een betaald aanbod in je mail. Wanneer doe je dat? En… wordt er geklikt?
Salespagina met vervolgaanbod
Yes, er is geklikt op de button! Jouw potentiële klant komt op jouw salespagina waar jouw aanbod prachtig staat te ‘shinen’ en lijkt te roepen “Koop mij!”. Maar wat als iemand wel op jouw salespagina komt, maar vervolgens toch niet klikt op de button? Is de prijs dan niet oké of is er onduidelijkheid op je salespagina? Heb je een FAQ ingezet?
Winkelwagentje
Je potentiële klant is op de pagina waar hij/ zij moet afrekenen. Maar wat gebeurt daar? Als er wel geklikt wordt op de button, maar niet betaald wordt op de afrekenpagina, zit daar een ‘lek’. Je kunt er dan voor kiezen om een ‘abandoned cart’ e-mail serie te starten.
Bovenstaande aandachtspunten zijn precies de redenen dat ik vaak maanden samenwerk met mijn klanten. Een goede funnel ontwerpen en implementeren kost een investering in tijd en geld. Ik wil dan zeker weten dat de funnel resultaat oplevert. Welk resultaat?
Meer klanten, meer omzet, meer vrijheid. En dat wil jij toch ook?
Wil jij met mij 3 maanden serieus aan de slag? Bekijk dan hier mijn Let’s get Leads traject. Ik vertel je graag hoe ik optimaal resultaat kan behalen voor jouw (online) business.