Laten we eerlijk zijn… online marketing is soms best een uitdaging. Als ondernemer wil je blijven groeien en daarom zul je aan online marketing moeten doen. Het hebben van een kloppende content strategie maakt alles dan wel een stuk makkelijker. Het kan zelfs de game changer voor jouw bedrijf zijn in 2024. In dit artikel leg ik uit wat een content strategie is en waarom het werken met een content strategie zo belangrijk is voor kleine ondernemers zonder marketingteam.
Een content strategie is het plan dat je maakt om de juiste content te creëren en te delen met je volgers, met als doel het bereiken van je doelgroep en het stimuleren van gewenst gedrag. Eigenlijk is het een plan om de juiste mensen te bereiken op het juiste moment met de juiste boodschap. Een kloppende content strategie helpt jou om consistent zichtbaar te zijn online. En af te rekenen met de knipperende cursor op je lege scherm 😉
Stap 1 in het creëren van jouw content strategie is ontdekken en onder woorden brengen wie je bent als ondernemer, waar jij voor staat en wat jouw unieke boodschap is. Vervolgens is het belangrijk om je content strategie op te delen in drie pijlers: informatie, inspiratie en educatie.
Informatie gaat over het delen van kennis en feiten die relevant zijn voor jouw doelgroep. Zorg ervoor dat je content waardevolle info bevat voor je publiek. Of het nu gaat over je product of dienst, nieuwtjes uit je branche, of handige tips – het doel is om te laten zien dat jij dé expert bent in jouw vakgebied.
Inspiratie gaat over het leveren van emotionele waarde en het creëren van een gevoel van verbinding tussen jou en je doelgroep. Iedereen houdt van een goed verhaal. Deel succesverhalen van klanten, of vertel hoe je zelf je bedrijf bent begonnen. Dit soort content motiveert je publiek om actie te ondernemen en betrokken te raken bij je merk.
Educatie gaat over het delen van kennis en vaardigheden die helpen om problemen op te lossen en uitdagingen aan te gaan. Het opbouwen van vertrouwen met je publiek doe je immers door ze iets te leren. Dit kan via how-to gidsen, tutorials, of door inzichten te delen over je branche. Door je publiek iets te leren, laat je zien dat je niet alleen geïnteresseerd bent in verkopen, maar ook in het bieden van waarde en ze te helpen succesvol te zijn.
Het hebben van een content strategie is belangrijk, omdat het je in staat stelt om consistent online aanwezig te zijn. Als kleine ondernemer heb je vaak niet het budget om een marketingteam in te huren dat je hierbij kan helpen. Maar door een content strategie te hebben kun je je content zelf maken. Een strategie helpt jou op een consistente manier content te blijven maken die aansluit bij jouw unieke boodschap.
Een andere reden waarom een content strategie zo belangrijk is, is omdat het je helpt om meer potentiële klanten te bereiken. Door waardevolle content te maken die jouw doelgroep aanspreekt, bouw je vertrouwen en expertise op. Hierdoor zullen potentiële klanten eerder voor jou kiezen als ze een product of dienst nodig hebben die jij aanbiedt. Daarnaast kun je door middel van content ook je kennis en ervaring delen, wat jouw geloofwaardigheid vergroot.
Tot slot zal het hebben van een content strategie je helpen om je doelgroep beter te begrijpen en in te spelen op hun behoeften en wensen. Door te analyseren welke content goed scoort en welke niet, krijg je inzicht in wat wel en niet werkt. Hierdoor kun je je content strategie blijven verbeteren en verfijnen.
Een content strategie is een essentieel onderdeel van jouw online marketing. Het helpt je om je boodschap duidelijk te communiceren en om waardevolle content te maken die jouw doelgroep raakt. Door het hebben van een content strategie ben je als kleine ondernemer zonder marketingteam in minimale tijd toch maximaal online aanwezig. Het is een investering die zichzelf terug zal betalen in termen van leads, verkopen en meer inzicht in jouw doelgroep.
Hulp nodig bij het bepalen van jouw content strategie? Misschien is de training Content Boom iets voor jou. In een dagdeel bepalen we jouw visie, boodschap en bijpassende content. Ik leg dit vast in mijn Content Boom die je vervolgens full colour thuis ontvangt. Door je Content Boom er elke keer even bij te pakken, verbind jij je weer met je missie en maak je pakkende, inspirerende content. Elke keer weer. Liever eerst even kennismaken? Een gesprek plan je hier makkelijk met mij in.