De laatste tijd krijg ik vaak de vraag van ondernemers of een funnel ook werkt voor offline bedrijven. Ja zeker!
Een funnel zorgt er immers voor dat jouw potentiële klant op een laagdrempelige manier kan kennis maken met jou en jouw aanbod. Zodat jouw potentiële klant jou eerst kan leren kennen (know), kijken of er een klik is (like) en of jij wel de juiste persoon bent om hem met zijn probleem te helpen (trust).
Ik vergelijk het vaak met een nieuwe vriendschap opbouwen. Stel je komt op een feestje iemand tegen die je nog niet eerder hebt gezien. En je spreekt deze persoon aan. Dan vraag je toch niet meteen of hij met jou wil trouwen? Nee, je maakt eerst een praatje, drinkt gezellig een drankje en leert elkaar kennen. Wellicht een volgende date met een etentje. Na een tijdje misschien een vakantie samen. En zo bouw je je relatie verder op.
Als iemand op jouw website komt en jij staat meteen klaar met jouw betaalde aanbod, dan schrik je iemand – die jou nog helemaal niet kent – af. Grote kans dat je je potentiële klant wegjaagt!
Laat iemand laagdrempelig kennis met jou maken, zo bouw je iets moois op!
Een offline bedrijf die dit als geen ander begrijpt en toepast is één van mijn favoriete winkels; de HEMA. Fantastisch hoe zij op je verjaardag een persoonlijke uitnodiging sturen om een gratis tompouce op te komen halen in één van de winkels. Dat is enorm attent en lokt zeker uit tot een bezoek aan de offline winkel. Hoe groot is denk je de kans dat jij vervolgens al jouw verjaardagsgebak koopt bij de HEMA?
PS Ik kan je sowieso het gebak van de HEMA aanraden, mjammie 😉