In het boek DotCom Secrets van Russell Brunson kwam ik voor het eerst de term “value ladder” tegen, oftewel waarde ladder. Een briljante (visuele) uitleg hoe je structuur aanbrengt in jouw aanbod.
Sindsdien gebruik ik de waarde ladder van Russell tijdens elke Strategie Dag die ik samen met een ondernemer heb. Bijna elke ondernemer vindt het moeilijk om een logische opbouw te maken in hun aanbod. Waarom heb je deze eigenlijk nodig?
Jouw klanten willen graag begeleid worden. Zowel op jouw website als in jouw funnel. Hoewel je je in het begin van jouw funnel vooral richt op jouw potentiële klant (wat is zijn/ haar probleem), is het de bedoeling dat jouw potentiële klant natuurlijk uiteindelijk met jou meegaat richting verkoop. En heeft deze verkoop dan plaats gevonden, dan wil je jouw bestaande klant natuurlijk ook een vervolg stap kunnen aanbieden. Het is nu eenmaal makkelijker om een bestaande en tevreden klant iets extra te verkopen, dan een hele nieuwe klant te vinden en te converteren.
Je wilt dus een logische opbouw van jouw aanbod. Hoe ziet dat er dan uit?
Zoals je kunt zien begin je, volgens Russell, jouw waarde ladder met jouw aas, oftewel jouw waardevolle weggever. Ik ben het daar overigens niet helemaal mee eens. Ik vind dat er zelfs nog een trede voor zit, namelijk jouw gratis content (je blogs, vlogs etc.). Van jouw gratis content tot aan jouw hoogste aanbod, alles ligt in lijn met elkaar. Jouw hele ladder is ingericht voor jouw potentiële klant met zijn/ haar probleem. Zorg er dus altijd voor dat jouw aanbod te allen tijde aansluit bij het probleem van jouw klant!
Na het aanvragen van jouw waardevolle weggever kun je je potentiële klant op jouw bedankt-voor-het-aanvragen-pagina een laagdrempelig aanbod doen. Een aanbod wat iemand eigenlijk niet kan weigeren. Iets van zoveel waarde tegen een lage prijs, een soort no-brainer.
En vervolgens maak je een aanbod in diverse prijsranges. Tot 100,- tot 500,- tot 1000,- tot 5000,- en zo verder. Zodat je altijd een aanbod hebt wat bij het stadium past waar jouw klant in zit. Hoe hoger de prijs, hoe meer waarde jouw klant krijgt. In de praktijk komt het er vaak op neer, hoe hoger de prijs hoe meer persoonlijke aandacht van jou de klant erbij krijgt. Jouw waarde ladder kan oneindig lang zijn.
Ik raad jou naast een logische opbouw van jouw aanbod aan om ook nog een product of dienst aan te bieden waar je elke maand omzet aan verdient. Dat heet een continuïteitsaanbod. Denk hierbij aan een membership o.i.d. Russell Brunson biedt zelf zijn software ClickFunnels aan. Dat is natuurlijk briljant; hij leert jou alles over funnels en biedt zelf de tool aan om het geleerde in de praktijk te brengen 🙂