Ik ga het in deze blog met je hebben over één van de allerbelangrijkste vragen die je jezelf moet stellen als je je online klantroute wilt ontwerpen. En waarom heb je een online klantroute of funnel nodig? Daarover lees je in deze blog.
De vraag waar jij echt antwoord op moet kunnen geven is deze: Wat heb jij allemaal nodig om jouw product of dienst te kunnen verkopen? Een paar blogs of vlogs? Een advertentie?
En dan? Misschien een live gesprek, een webinar of toch een event?
Een klantroute ontwerpen doe je met ’the end in mind’. Je weet immers wat je product of dienst is. Je weet wat je wilt verkopen. Welke stappen zijn nodig voor de verkoop? Vaak is een bericht op social media of een blog te weinig. Daar is je product of dienst veel te waardevol voor.
Een vuistregel om je klantroute uit te stippelen is:
Hoe waardevoller je eindproduct, hoe langer de route er naar toe.
Dus verkoop je een paar sokken, dan hoeft je klant hier niet eerst een blog voor te lezen, een weggever voor te downloaden en een gesprek met jou voor aan te gaan. Jouw sokkenklant laat zich waarschijnlijk veel sneller verleiden tot de aankoop van een fris paar.
Verkoop je echter een jaarprogramma van enkele duizenden euro’s, dan heeft jouw potentiële klant echt wel een paar stappen nodig om langzaam (op zijn* eigen tempo) verleid te worden richting deze investering.
Jouw potentiële klant wil zeker weten dat hij zich fijn voelt bij jou, dat er ‘een klik is’ en dat hij vertrouwen in jou heeft dat jij degene bent die zijn probleem gaat oplossen. Zo’n klantroute kan best een aantal maanden duren.
Hoe ontwerp je nu zo’n klantroute?
Stap 1:
Bepaal wat je eindaanbod is. Voor elke product of dienst met een andere ideale klant heb je zo’n ontworpen klantroute nodig. Dus denk niet in termen als ‘one size fits all’. Helaas werkt het zo niet binnen de online marketing.
Stap 2:
Hoe verkoop jij dat aanbod het beste? Heb je een live gesprek nodig of liever een met kennis gevuld webinar? Of wil je groepen vullen en verkoop je jouw aanbod beter tijdens een event?
Stap 3:
Hoe warm je jouw ideale klant het beste op om zich in te schrijven voor jouw gesprek, webinar of event? Je hebt hier verschillende mogelijkheden voor. Maar ik begin altijd met een goede nurture sequence. Een geautomatiseerde reeks e-mails met waardevolle informatie. Hierin laat je zien dat je het probleem van jouw klant snapt, geef je social proof en bied je de mogelijkheid om:
a. Mee te denken met de persoonlijke situatie van jouw klant -> Strategie Gesprek
b. Dieper in te gaan op jouw manier om het probleem op te lossen -> Webinar
c. Actief aan de slag te gaan met (deel)probleem -> Event
Stap 4.
Bied een waardevolle en aantrekkelijke weggever aan op je website. Benoem het probleem van je ideale klant en geef een stukje opluchting in de vorm van een weggever. Je potentiële klant laat zijn e-mailadres achter en je kunt beginnen met het opbouwen van jullie relatie.
Stap 5.
Ontwikkel een killer contentstrategie. In deze strategie bedenk je hoe vaak je je potentiële klant wil bereiken met jouw inspiratie. Schrijf, vlog en deel jouw content op die kanalen waar je klant zich bevindt. En zorg er natuurlijk voor dat je lezer zich vervolgens in kan schrijven voor je weggever. Verstop die dus niet, maar show it! Heb je hulp nodig om je content te plannen? Download hier gratis de content kalender 2021.
Ik hoop dat je met bovenstaande 5 stappen echt ‘in het hoofd kruipt’ van je potentiële klant. Waar zit hij op te wachten? Waar help je hem echt mee? En wat is een passende strategie die ook voor jou vol te houden is?
Laat je het mij weten als ik je ergens mee kan helpen?
* Voor al mijn blogs, berichten en overige teksten geldt, dat waar ik hij gebruik ook zij mag staan en andersom 🙂