Als je mij al een tijdje volgt, weet je dat ik fan ben van online marketing en funnels. Mijn bedrijf Let’s get Leads heette een tijdje geleden nog Funnel Club. Ik volgde Russell Brunson van Clickfunnels op de voet (figuurlijk dan hè 😉), bezocht zelfs zijn fantastische event FHL (Funnel Hacking Live) in Orlando. Dat hele event, de sfeer, de mensen en natuurlijk de te gekke sessie van één van zijn beste vrienden Tony Robbins, droegen bij aan één van de hoogtepunten uit mijn ondernemersreis tot nu toe. Echt, wat was dat gaaf!!
Ik leerde ontzettend veel van Russell en zag ook met eigen ogen tijdens dat event dat zijn aanpak werkt. Ten minste in Amerika. Eigenlijk was dat hele event een grote funnel. Een meerdaags event vol super waardevolle kennis en spektakel dat uiteindelijk toe leidde naar de verkoop van een jaarprogramma van enkele tienduizenden euro’s. Voor mij toen een stap te hoog. Maar echt, in Amerika vlogen ze over de stoelen om zich zo snel mogelijk in te schrijven voor dit programma. Leningen werden ter plekke afgesloten, alles om deel te mogen nemen aan dit ‘life changing’ programma.
Nu zijn wij in Nederland (gelukkig) een stuk nuchterder. We laten ons niet snel gek maken en maken (meestal) goed overwogen keuzes. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. We herkennen vaak de marketingtrucjes als ‘valse schaarste’ of ‘nu of nooit’ uitroeptekens. We zijn pro-actief en gaan vaak zelf op zoek naar de oplossing die we op dat moment nodig hebben.
De term ‘funnel’ heeft bij menig ondernemer een vervelende bijsmaak gekregen. De term schetst het idee dat je ergens wordt ingezogen en achtervolgd wordt tot conversie een feit is. En, eerlijk is eerlijk, in zo’n funnel heb ik ook wel eens gezeten. Ik werd er niet blij van.
Waar ik wel blij van word, zijn mooie en persoonlijke klantreizen. Iemand volgen vanwege de inspiratie en waarde die iemand biedt. Ingaan op een uitnodiging vanwege pure interesse in plaats van de kassa die moet rinkelen. En begrijp me niet verkeerd, ik snap dat die kassa moet rinkelen. En dat mag ook. Ik ben ook ondernemer. Maar stop met die trucjes. Met aftelklokken en ‘nu of nooit’ schreeuwers. En met ellenlange conversiegerichte mailfunnels, omdat ik ongevraagd in een lanceerfunnel terecht ben gekomen. Ik houd er niet van 😝.
En het kan zoveel mooier. En niet per se moeilijker. Get your story straight. Waarom doe je wat je doet? Wil je echt mensen of bedrijven verder helpen? Laat dat dan zien. Richt je klantreis in met 100% waarde en gevuld met echte interesse. Ga de verbinding aan met je leads. Volg ze op. Geef ze het gevoel dat ze gezien en gehoord worden. Zo belangrijk. En start vanuit deze verbinding je samenwerking op.
Wat levert dat je op? Voldoening. Mooie klantrelaties. Verbinding. En blijvende omzet. Want die klanten die zo blij met jou zijn? Dat zijn je beste ambassadeurs. Die zorgen, samen met een mooi ontworpen en ingerichte klantreis, voor omzet en groei. En een prachtig bedrijf waar je trots op kan zijn.
Wil je hier eens over van gedachten wisselen met mij? Je kunt hier een gesprek inplannen. Ik maak graag kennis met je.