Online marketing… het hoort er bij. Je zal wel moeten. Je wilt immers groeien. Nieuwe klanten vinden. En je bent nu eenmaal ondernemer geworden. Dus dan moet je aan online marketing doen. Punt.
Het kan ook anders. Waar je nu misschien alleen in je hoofd strategische plannen maakt, nodig ik je uit om eens wat meer vanuit je lichaam te komen. Verbinding maken tussen hoofd en lichaam is belangrijk als mens en zeker ook als ondernemer. En, misschien wel net zo belangrijk, het maakt je marketing makkelijker en doeltreffender. In deze blog leg ik dat graag aan je uit. Ik geef je 3 redenen waarom verbinding tussen je hoofd en je lichaam zo belangrijk is in je marketing.
- Alleen zo voelt je marketing niet meer als een moetje.
Hoe vaak heb je niet aan je bureau gezeten en de druk gevoeld van de knipperende cursor en het lege scherm voor je, terwijl je hoofd bruiste van de ideeën, maar op de een of andere manier kwam het er niet uit? Been there. De waarheid is dat succesvolle marketing niet enkel uit je hoofd komt. De mooiste marketing komt juist voort uit verbinding tussen je hoofd en je lichaam. Waarom? Omdat je lichaam wijsheid, intuïtie en creativiteit bevat die je in je hoofd bedachte marketingstrategie kan sturen. Zodra je echt verbinding maakt met je lichaam, maak je gebruik van deze bron. Hierdoor voelt je marketing geploeter minder als werk en meer als een natuurlijk, vloeiend proces (= flow). Als je steeds maar tegen je intuïtie ingaat en op wilskracht ideeën naar buiten pusht in plaats van ze te laten stromen, is het tijd om een stapje terug te doen. Gronden. Voelen. Vertrouwen. Tip: ga eens de natuur in. Alleen zo ga je merken dat je marketing niet langer een moetje is, maar juist een mooi middel om in contact (en verbinding) te komen met je doelgroep.
2. Alleen zo deel je je eigen unieke boodschap (& ben je onderscheidend).
Ook soms zo’n last van het online geschreeuw? En vraag je je dan af hoe jouw boodschap daar tussen past? Raak je de woorden kwijt. Vraag je je af of jouw bericht toch weer anders moet. Pfff… waarom is het toch zo moeilijk om je plek online te vinden?
Je bent niet alleen. Veel ondernemers hebben moeite om hun unieke stem te vinden op de drukke social media kanalen. Maar ik zal je een geheim verklappen: jouw unieke stem is niet iets dat je in je hoofd creëert, maar iets dat er altijd al is geweest. Het is een authentieke uitdrukking van wie je bent en waar je in gelooft. En die kun je alleen vinden als je je hoofd met je lichaam verbindt. Je hoofd bevat je kennis, je strategieën en je logische denken. Je lichaam daarentegen is de thuisbasis van je intuïtie, je passie, je onderbuikgevoelens. Wanneer je hoofd en lichaam samenwerken, vind je jouw unieke boodschap – een boodschap die onderscheidend is van de massa. Alleen door deze verbinding maak je content vanuit authenticiteit en overtuiging, waardoor jouw eigen krachtige merkstem (= tone of voice) ontstaat. Denk dus niet alleen na over je marketingstrategie, maar voel deze ook. Maak hier tijd voor, vertraag eens. Het voelt misschien nu nog niet zo, maar jouw unieke stem wacht om gehoord te worden.3. Alleen zo raak je de juiste snaar en resoneert je boodschap met je ideale klant.
Het fascineert mij altijd enorm waarom sommige marketingboodschappen perfect lijken te kloppen, terwijl andere niets uithalen. Een van de dingen die ik merk, is dat het in ieder geval echt niet alleen om slimme teksten of opvallende afbeeldingen gaat. Het gaat om verbinding. En een verbindende boodschap creëer je alleen als je je hoofd (strategie) met je lichaam (passie, authenticiteit) laat samenwerken. Je verkoopt op deze manier niet alleen je dienst, maar ook een verbinding tussen jou en je klant. Vanuit een boodschap die niet alleen je ideale klant bereikt, maar ook zijn of haar hart raakt en inspireert om een verbinding met je aan te gaan.Zo kan het ook. Marketing vanuit connectie tussen hoofd en lichaam. Want marketing; dat ben jij!