Ik verbaas me elke keer weer over de kosten die ondernemers betalen om een website te laten maken. 

En dat niet alleen. Want als die website dan vervolgens doet wat hij moet doen, namelijk klanten opleveren, dan zijn die kosten zo weer terug verdiend. Maar dat is helaas niet altijd het geval. Een website wordt vaak ontworpen door de creatieve geest van de websitemaker en (excusez-moi) creativiteit staat niet altijd gelijk aan conversie. 

Het gebeurt dus regelmatig dat ik de nodige aanpassingen maak aan een website. We behouden het creatieve uiterlijk zoveel mogelijk, maar ik roer er een conversie sausje overheen, zeg maar 😉 

In dit artikel geef ik je de 5 meest voorkomende “fouten” in je website die je nu klanten kosten.

1. Je homepage is veel te uitgebreid.
Je homepage is meestal de voordeur van je website. Ik zeg meestal, omdat je bezoeker natuurlijk ook wel eens binnenkomt op een blog via sociale kanalen of SEO.

Wat ik vaak zie is dat je homepage vol staat gepropt met ALLES wat er te lezen valt over je business. En doordat je er van alles opzet, wordt het al snel onoverzichtelijk en ziet je lezer vaak door de bomen het bos niet meer.

Je lezer wil vooral 2 dingen: Hij of zij wil weten wie je bent en waar jij mee kunt helpen. Zet dit dus bovenaan op je website. Maak duidelijk wie je bent met een mooie foto en tagline en “show them what you’ve got”, met andere woorden: wat is je aanbod?

Dit zijn de belangrijkste pijlers om je op te concentreren bovenaan je homepage, andere zaken volgen daaronder.

2. Je richt je op meerdere klanten.
Wie is je klant? Ik weet het, als je mij al een tijdje volgt weet je dat ik daar ALTIJD op hamer. Het durven kiezen voor je klant is super belangrijk. Kies en maak duidelijk wie er bij jou terecht kan. En houd je daar aan!

Soms is dat heel lastig en durven ondernemers geen klanten buiten te sluiten. En dan spreken ze met hun teksten een zo breed mogelijk publiek aan. Maar eigenlijk spreek je dan juist niemand aan. 

Kies je voor een jij-persoon, voer die jij-vorm dan ook overal door. Dat klinkt heel logisch, maar je moet eens weten hoe vaak dat fout gaat. Dan worden u en jij gewoon door elkaar gebruikt. Heel slordig. Wat ik ook vaak zie is dat je je soms richt op alle ondernemers en vervolgens alleen op bepaalde professionals binnen een vakgebied. Dan haak ik af, wie bedoel je nou?

Durf jij te kiezen?

3. De eerste stap die je aanbiedt is veel te groot.
Je zal deze vergelijking al wel vaker gehoord hebben, maar hij is erg treffend: Stel, ik kom jou tegen in een bruin café. We raken aan de praat en na een uurtje vraag ik je ten huwelijk…. Dat kan toch niet? Waarom doe je dan op je website vaak hetzelfde? Iemand komt voor het eerst op je website en heeft alleen de mogelijkheid om 1-op-1 met je in gesprek te gaan. Zeg eens eerlijk… hoe vaak wordt dat gesprek ingepland? 

Vaak wil iemand eerst vrijblijvend en vooral anoniem met je kennismaken. Door bijvoorbeeld je blogs te lezen en wellicht iets gratis te downloaden. Vervolgens schrijft iemand zich in voor je e-maillijst en in je mails kun je iemand uitnodigen voor een volgende stap. 

Slow down en richt je op het opbouwen van langdurige relaties. Die klanten komen dan vanzelf!

4. Je weggever staat verstopt.
Bloed, zweet en tranen heeft ie gekost, maar je waardevolle weggever is af. Vergeet dan niet om aan je websitebezoekers duidelijk te maken waar je weggever te downloaden is. In ieder geval op je homepage. Je kunt de downloadlink ook toevoegen aan je blogs, footer en sidebar. En wat dacht je van een topbar, zodat je weggever altijd meteen in het oog springt?

In het geval van meerdere weggevers maak ik zelfs vaak een Gratis pagina in de menubalk. Zoals ik hierboven al vermeldde, sommige bezoekers willen graag eerst eens rustig met je kennismaken voordat ze een volgende stap zetten. Geef ze die kans en overtuig ze met alle gratis kennis en waarde die jij te bieden hebt. 

5. Je blogs hebben meerdere CTA’s.
Als het goed is en je wilt flink zichtbaar zijn online, dan maak je content. Of dat nu een video, blog of podcast is, je maakt content voor je ideale klant om hem of haar verder te helpen met de uitdaging die ze hebben. Je zet je content ook in om jezelf te profileren als expert in je vakgebied. Op jouw unieke wijze en met jouw unieke boodschap. Super!

Ik help ondernemers altijd met het maken van een waardeladder. Je bouwt je aanbod dan stapsgewijs op met gratis content, via weggevers, laagdrempelig aanbod naar uiteindelijk je hoofdproduct of -dienst. Denk dus altijd goed na wat je doel is met elk stuk  content die je maakt. Waar wil je je bezoeker mee naar toe nemen? Vaak is dat een weggever of een laagdrempelig product, zodat je je bezoeker de kans geeft om je te volgen en je beter te leren kennen. Ik raad je aan om het bij één call-to-action (CTA) te laten.

Je wordt misschien wel eens verleid om een uitnodiging naar je weggever, naar je gesprek en naar een product in één stuk content te stoppen. Kans is groot dat je je lezer in verwarring brengt en hij of zij juist geen volgende stap neemt. Zonde toch?

Conclusie
Begrijp me niet verkeerd, een mooie website is een fantastisch visitekaartje voor jou & je bedrijf! Verlies alleen niet uit het oog waarom je die website hebt… Om klanten aan te trekken toch?

Wil je hier eens met mij over sparren? Plan dan hier een gesprek in, ik maak graag kennis met je. 

 

DOWNLOAD DE TEMPLATE NU (PDF)

Vul jouw voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor de template.

VRAAG DE MASTERCLASS NU AAN

Vul jouw voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor de Masterclass.

VRAAG JOUW TIP NU AAN

Vul jouw voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt!

DOWNLOAD DE CONTENT KALENDER 2021 NU (EXCEL)

Vul jouw voornaam + e-mail in & klik op de button.

Privacy

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor de kalender.

DOWNLOAD JE E-BOOK (PDF)

Vul je voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor je e-book.

Schrijf je in & WIN

Vul je voornaam + e-mail in & klik op de button.

Privacy

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor je bevestiging.

DOWNLOAD DE 5 KANSEN (PDF)

Vul je voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor je pdf.

SCHRIJF JE IN VOOR DE WACHTLIJST

Vul je voornaam + e-mail in & klik op de button.

Privacy

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor de bevestiging.