Dat investeren in SEO nog steeds zinvol is bewees mijn klant onlangs. Voor haar zorgen meerdere waardevolle artikelen op haar website (een investering die je eenmalig doet) voor nieuwe bezoekers, maand na maand, jaar na jaar.
Voor deze klant optimaliseer ik geregeld berichten die zij zelf schrijft. Zij is het creatieve brein, de schrijver, want zij heeft de inhoudelijke kennis. Ik schaaf haar berichten dan waar mogelijk bij en vul ze aan, zodat Google ze ook aantrekkelijk vindt.
Resultaat: steeds meer potentiële klanten bezoeken haar website via Google.
Heb jij ook waardevolle kennis te delen met je doelgroep? Dan is het zonde om dit niet met Google te delen. In dit artikel vertel ik je graag hoe je dat stapsgewijs doet.
In mijn werk als online marketeer komt de term SEO (Search Engine Optimization) regelmatig voorbij. Want elke ondernemer wil nu eenmaal hoog scoren en gevonden worden in Google. En, eerlijk is eerlijk, dat is ook fijn. Ik krijg elke dag gratis bezoekers op mijn website omdat ik ooit de pagina ‘Voorbeeld Salespage’ gemaakt heb. En als je ‘iets wil’ met online marketing wil je weten waar een goede salespage aan moet voldoen. En daar Google je dan op. Voilà…
Ik ben geen mega SEO expert. Maar kan wel logisch nadenken. En dat is hoe ik SEO toepas. Dit is de strategie voor mezelf en mijn opdrachtgevers
- Brainstorm over specifieke vragen die je potentiële klant heeft. Mensen zoeken in Google naar wat ze bezighoudt of wat ze willen oplossen. Wat jij mag doen is bedenken waar ze op zoeken.
- Kies een vraag uit en check in Google of er al veel geschreven is over jouw onderwerp.
- Gebruik een tool als KWFinder om na te gaan of er veel gezocht wordt op je onderwerp en of je nog kans maakt om hoog te eindigen in de zoekresultaten van Google. Je krijgt hier overigens ook al een goed beeld van door stap 2 uit te voeren en antwoord te geven op de vraag “hoeveel ijzersterke artikelen bestaan er al als antwoord op jouw specifieke zoekvraag?”
- Schat je in dat jou te schrijven artikel zeker zo goed zal zijn als de artikels die je in Google tegenkomt? Bepaal dan de uiteindelijke titel van je artikel door de zoekvraag te selecteren met een hoog zoekvolume (= er wordt maandelijks veel op gezocht in Google) en lage concurrentie (= je hebt nog kans om bovenaan in de zoekresultaten te eindigen).
- Schrijf een artikel waarin je zoveel mogelijk waarde geeft aan je lezer. Vul je artikel aan met waardevolle afbeeldingen, video’s etc. Google is altijd op zoek naar het beste antwoord dat aansluit bij de zoekvraag van de klant. Waarde staat altijd bovenaan!
- Plaats je zoekvraag op strategische plekken in je artikel (zoals titel, tussenkoppen en afbeelding).
- Optimaliseer je artikel voor SEO door middel van de plugin Yoast (denk aan in- en externe links toevoegen, je meta beschrijving schrijven, je afbeeldingen optimaliseren etc.).
Wil je echt alle kansen van Google pakken en SEO DE nummer 1 pijler van je online marketing strategie maken? Dan is mijn strategie echt niet voldoende. Er bestaat namelijk nog een hele wereld die technische SEO heet.
Je website moet super soepel en strak in elkaar zitten. Denk aan een homepage, aanbodpagina, een over-jou pagina, reviews en een contactpagina.
Je laadtijd moet snel zijn, menustructuren moeten spot-on kloppen. Daarnaast helpt het als je expertstatus opgebouwd hebt door bijvoorbeeld content te publiceren op grote platforms. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wil je op een haalbare manier aan de slag om te kijken of je extra bezoekers naar je website kunt trekken? Probeer het dan eens door bovenstaande stappen uit te voeren. En laat mij eens weten wat het je oplevert. Succes!