Herken jij dit? Je bent druk, druk, druk met werken IN je bedrijf in plaats van AAN je bedrijf. Je grootste prioriteit ligt bij je opdrachtgevers tevreden stellen. Hartstikke belangrijk natuurlijk! Maar tegelijkertijd knaagt er iets…
Je wilt zo graag online zichtbaar zijn! Je wilt mooie artikelen schrijven om je klanten zo goed mogelijk te helpen. Of toch die podcast beginnen. Of een YouTube kanaal…
Je weet dat je online zichtbaar moet zijn om nieuwe potentiële klanten aan te trekken. Je wilt laten zien dat je expert bent binnen je vakgebied. Je wilt… etc. etc.
I feel you. Ik ben ook druk met het werk voor mijn opdrachtgevers. Super fijn, maar dit zorgde er ook voor dat mijn grootste uitdaging en valkuil mijn eigen online zichtbaarheid werd. Frustrerend, want ik wil zelf ook graag mijn (potentiële) klanten inspireren en helpen met verse content.
Wat er dan soms ook nog gebeurde –en misschien is dit herkenbaar voor je – is dat wanneer ik tijd inplande om content te creëren… er dan niets kwam… Geen enkele inspiratie voor content, niks, nada, noppes.
Dat moest anders! Ik deel graag mijn 5 tips met je, welke mij altijd helpen aan inspiratie voor content.
1. Ga altijd even “in gesprek” met je ideale klant.
Het profiel van je ideale klant (oftewel je buyer persona) is de basis van alles wat je doet op het gebied van online marketing. Weet je eigenlijk niet zo goed wie jouw ideale klant is? Lees dan vooral even hier en hier.
Je wilt je ideale klant zo goed mogelijk kennen. Wie is hij/ zij? Welke problemen heeft hij/zij? En welke wensen en dromen?
Elke keer als ik een mooi stuk content wil creëren, vraag ik mij in gedachten af waar ik mijn ideale klant zo goed mogelijk mee kan helpen. Op welke vraag wil ik echt antwoord geven? Dat is een prachtig uitgangspunt voor een waardevolle nieuwe blog, vlog of podcast.
2. Verzamel het hele jaar door geeltjes ☺
Of gebruik een notitieboekje, Evernote, Trello of een Google doc. Zorg er in ieder geval voor dat je één plek hebt waar je meteen bij kunt als je briljante inspiratie voor content hebt.
Vaak ploppen de onderwerpen op de meeste gekke momenten in je hoofd (onder de douche bijvoorbeeld), herken je dat? Ik zorg er dan voor dat ik dat onderwerp meteen noteer. Zo heb ik elke keer een voorraad onderwerpen paraat op het moment wanneer ik weer mag schrijven.
3. Schrijf een review over een boek, product of over software.
Deze tip gebruik ik nog te weinig voor Funnel Club, maar toen ik nog blogde voor mijn website Citytrips4Kids, juist erg vaak.
De boeken die je leest met onderwerpen binnen jouw vakgebied of interesses kunnen zo maar eens heel interessant zijn voor jouw volgers. Misschien lees je veel over persoonlijke ontwikkeling en is jouw klant hier ook in geïnteresseerd. Je kunt dan een artikel maken met jouw mening over bijvoorbeeld een bepaald boek. Wanneer je dit artikel vervolgens goed optimaliseert op de juiste zoekwoorden, heb je ook nog eens grote kans dat jouw mening goed wordt gevonden in Google.
Plaats ook een affiliatelink naar het product (of software o.i.d.) in je artikel. Zo verdien je ook nog geld met elke aankoop die gedaan wordt naar aanleiding van de link in je artikel 🙂
4. Noteer de vragen die krijgt van je klanten en fans.
Weet jij welke vragen er leven onder je klanten en volgers? Let hier eens op en noteer elke relevante vraag in je notitieboekje. Wanneer je klant een bepaalde vraag heeft, dan mag je ervan uitgaan dat er meer mensen zijn met dezelfde vraag. Deze vraag van je klant kan dus zeker aanleiding zijn om een diepgaand artikel over te schrijven. Grote kans dat je meerdere lezers hiermee helpt.
5. Google is je grootste vriend.
Misschien heb je wel inspiratie voor content, maar is je onderwerp nog te breed en schiet je alle kanten op. Google dan op je onderwerp en ontdek welke content er al ooit gemaakt is.
Uiteraard is het niet de bedoeling om de content van iemand anders te kopiëren, maar het kan net dat beetje extra richting geven aan je eigen content.
Daarnaast ontdek je in Google welke specifieke zoekvragen je ideale klant heeft. Hoe beter jij met je content antwoord kunt geven op deze zoekvragen, hoe relevanter en waardevoller jouw content wordt.
Dit waren mijn 5 tips waardoor jij nooit zonder inspiratie voor content zit. Wil je hulp bij het plannen en organiseren van je content? Plan dan eens hier een kennismakingsgesprek met mij in. Ik denk graag met je mee.