Wist je dat je jouw LinkedIn-profiel heel gemakkelijk kunt inzetten om meer potentiële klanten aan te trekken? Potentiële klanten die zich vervolgens inschrijven voor jouw lijst, zodat jij aan jouw Know-Like-Trust kunt werken. Hoe? Lees snel verder, ik vertel het je graag!
Je bent waarschijnlijk actief op de social kanalen waar jouw ideale klant zich bevindt. Richt jij je op de B2B-branche, dan ben je zeker ook aanwezig op LinkedIn. LinkedIn is verreweg het grootste en belangrijkste netwerk voor professionals. LinkedIn draait om je netwerk onderhouden en uitbreiden. Maar zeker zo belangrijk is het tonen van je expertpositie, vertrouwen opbouwen bij je potentiële klanten om uiteindelijk open te staan voor nieuwe kansen.
Zorg er dus voor dat je de mogelijkheden om goed voor de dag te komen goed benut. En dat je LinkedIn-profiel geoptimaliseerd is. Hoe? Dat vertel ik jou in dit artikel.
Je foto
Zorg ervoor dat je een foto op jouw profiel plaatst die een professionele uitstraling heeft. Maar wees niet te afstandelijk. Mensen doen zaken met mensen. Wees eens eerlijk naar jezelf; doe jij liever zaken met iemand die er vriendelijk glimlachend uitziet of iemand die serieus in de camera kijkt? Juist? Doe eens lief en glimlach 🙂
Je headline
Je headline staat eigenlijk gelijk aan jouw “elevator pitch”. Het is de regel die altijd zichtbaar is onder jouw naam. Elke keer als je iets post of reageert op iemand, verschijnt jouw headline. Dit is je kans!
Stel jezelf de volgende vraag: “Wat maakt mij (en mijn aanbod) interessant voor mijn ideale klant?” en geef op deze vraag antwoord in jouw headline. Mijn headline op LinkedIn is als volgt:
“Ik help ondernemers aan meer online resultaat met minder moeite door het slim inzetten van geautomatiseerde funnels.” Zo weet mijn ideale klant meteen waarvoor hij mij kan benaderen zonder mijn hele profiel door te hoeven spitten.
Je samenvatting
Na je headline is je samenvatting zeker zo belangrijk. Je kunt je samenvatting op LinkedIn eigenlijk zien als een landingspagina op je website. Een landingspagina vol met inspirerende informatie over jou en jouw aanbod.
Je samenvatting begint met een introductie. Je hebt hier twee regels voor, de rest van je samenvatting is pas zichtbaar als iemand doorklikt. Deze twee regels moeten dus fantastisch zijn en zo nieuwsgierig maken dat iemand niet kan wachten om alles over jou en jouw aanbod te weten te komen.
Na jouw introductie vertel je wat jij precies doet en welk resultaat jouw aanbod oplevert voor jouw klanten. Werk bijvoorbeeld met bullets (net als op een echte landingspagina) en houdt de informatie overzichtelijk. Natuurlijk wil je vooral informatie delen, maar zorg er ook voor dat je informatie lekker leest en aansluit bij de vragen die jouw nieuwe potentiële klant heeft.
Hoe maak je jouw LinkedIn-profiel funnelproof?
Jouw “stunning” LinkedIn-profiel is niet compleet zonder… een uitnodiging om jouw weggever te downloaden. Iemand die jouw LinkedIn-profiel bezoekt heeft de moeite genomen om jouw headline en de eerste twee regels van jouw samenvatting te lezen. En is ook nog eens zo geprikkeld dat hij doorklikt om jouw hele samenvatting te lezen.
Zorg er voor dat je jouw samenvatting eindigt met de URL van jouw opt-in pagina. Zodat je jouw nieuwe fan meteen positief kunt verrassen met een waardevol stuk content, oftewel jouw weggever! Je staat versteld hoeveel nieuwe inschrijvingen dat oplevert!
Wil je weten hoe dat er bij mij uitziet? Check mijn LinkedIn-profiel hier en laten we meteen connecten!