Vorige week las ik op LinkedIn een berichtje van iemand die net was begonnen met zichtbaar zijn op LinkedIn en zichzelf meteen uitdaagde. Ze wil een maand lang elke dag zichtbaar zijn op het medium en vroeg in haar bericht om bruikbare tips. Wat werkt wel en niet op LinkedIn in 2022?
Ik heb een selectie gemaakt van de tips die werden gegeven en ik deel ze heel graag met je.
Disclaimer: deze tips zijn niet door mij bedacht of uitgeprobeerd. Het is een samenvatting van tips van anderen waarvan ik denk dat ze bruikbaar kunnen zijn voor jou.
Tips voor je LinkedIn profiel:
Zet je website en contactgegevens in je profiel, zodat iemand gemakkelijk meer over jou of je aanbod te weten kan komen.
Vraag actief om aanbevelingen van voorgaande klanten en zorg dat deze zichtbaar zijn in je LinkedIn profiel (minimaal 3).
Zorg dat je profiel aansluit bij de bijdragen die je plaatst. Mensen die jouw bijdrage en/ of reactie interessant vinden kijken vaak even op je profiel. Zorg daarom dat wat je deelt overeenkomt met de inhoud van je profiel.
Tips over de bijdragen die je deelt:
Plaats bij voorkeur geen externe link in je bijdrage. Eén externe link in je bijdrage zorgt al snel voor -50% bereik, meer dan één externe link zelfs voor -70% bereik.
Gebruik emotie of humor in je post. Een bijdrage met een ‘personal touch’ van jou (storytelling) doet het veel beter dan alleen droge kennis delen.
Trigger mensen met de eerste 3 regels van je bijdrage, zodat ze op de “meer weergeven” knop klikken. Een klik op deze knop is meer waard voor je bereik dan een like. Zorg dus dat deze 3 regels relevant en prikkelend zijn en nieuwsgierigheid opwekken.
Wees consistent over de onderwerpen waarover je schrijft (gebruik bijvoorbeeld vaste thema’s). Zorg dat je doelgroep weet waarvoor ze bij jou moeten zijn.
Het beste tijdstip om te posten is ’s ochtends tussen 8 en 11 uur van dinsdag t/m donderdag.
De eerste twee uren dat je bijdrage ‘live’ staat zijn bepalend voor je bereik. Je wil dus in die eerste twee uur zoveel mogelijk reacties uitlokken. Stel bijvoorbeeld een relevante vraag aan het einde van je bericht om reactie uit te lokken.
Drie tot vijf relevante hashtags zorgen voor zo’n 10% meer bereik. Gebruik je meer dan vijf hashtags? Dan heeft dit juist een nadelig effect op het bereik van je post.
Plan je bijdragen in via een planningstool zoals bijvoorbeeld SocialBee of Buffer, dan hoef je niet elke dag actief aanwezig te zijn.
Geef je lezer in je bijdrage altijd de mogelijkheid om met je te connecten of je (of je hashtag) te volgen als ze meer willen lezen over jouw onderwerp.
Tips over het opbouwen van relaties op LinkedIn:
Stuur een connectieverzoek (altijd met persoonlijk bericht) aan mensen die reageren op je bijdrage.
Reageer actief op andermans bijdragen (dus niet alleen met een like). Jouw netwerk ziet je reactie op deze bijdrage ook. Zo bouw je aan je relaties.
Connect met ‘grote’ namen uit jouw branche. Klik vervolgens op het belletje op hun profiel, zo krijg je een notificatie zodra hij of zij een bijdrage deelt. Zorg dat je als eerste reageert op de bijdrage (zo ziet iedereen jouw reactie ook). Reageer inhoudelijk op het bericht of stel een goede vraag. Kijk vervolgens welke reacties veel engagement opleveren (likes of reacties). Maak daar zelf weer een bericht van.
Overige tips:
LinkedIn is een platform voor de lange termijn. Voorbeeld: als je iedere dag actief bent en minimaal 3x per week waardevolle content deelt, dan pluk je daar over 6 à 9 maanden de vruchten van.
Volg mensen die het al goed doen op LinkedIn en kijk wat je hiervan kunt leren.
Oprechtheid en relevantie zijn altijd prioriteit nr.1! Wees jezelf.
Kun jij wel wat ondersteuning gebruiken bij je online marketing werkzaamheden? Kijk dan eens hier of plan hier een kennismaking met mij in, leuk!