Enorm frustrerend als steeds minder contacten je e-mail openen. Ze hebben zich ingeschreven voor je e-maillijst, waarom openen ze je e-mail dan niet? Je e-mail boordevol super waardevolle informatie waar je lang op hebt zitten zwoegen… Zonde!
In deze blog geef ik je 5 onderwerpregels die wel zorgen dat je e-mail geopend wordt, waar je mee kunt experimenteren. Ik ben benieuwd hoeveel je openratio hiermee stijgt. Laat je mij dat weten? Leuk! Laten we beginnen met de eerste onderwerpregel:
1. Ik beloof je, je wil dit echt lezen.
Zodra iemand op je e-maillijst staat mag je ervan uitgaan dat dit contact je al langer kent. Hij of zij volgt je wellicht op social media, leest, luistert of bekijkt je content al enige tijd en heeft zich uiteindelijk ook ingeschreven voor je waardevolle e-mails. De Trust-fase (ik vertel je hier alles over de Know – Like – Trust fase in de marketing) is bereikt.
Wanneer jij een waardevolle e-mail hebt klaar staan, boordevol informatie die je lead echt verder helpt, mag je je contact daar ook echt op wijzen. Je contact vertrouwt je immers vanwege de kennis die je hebt, maak hier gebruik van en spoor je lezer aan om je e-mail te openen.
2. Open voor het te laat is.
Oei, dit is er eentje op het randje. Persoonlijk houd ik niet zo van te commerciële, snelle teksten. Maar gebruik deze onderwerpregel zeker als je echt een deadline hebt. Bijvoorbeeld letterlijk wanneer je een masterclass geeft waarvoor je contact zich nog net kan inschrijven. Of wanneer je een blog hebt geschreven met informatie die super belangrijk is en die je contact maar beter snel kan lezen.
Speel met deze onderwerpregel, zoek net zo lang tot je genoeg nieuwsgierigheid opwekt, maar je onderwerp ook nog kloppend is met de inhoud van je e-mail.
3. Ik heb nog maar … plekken.
Hierboven schreef ik al dat ik niet zo’n fan ben van teveel commercie in je teksten. Ik kan je vertellen dat ik zelfs een fikse bultjes allergie heb voor (marketing)trucjes ;-). En dan met stip op nummer 1: Fake schaarste creëren. Aftelklokken die niet echt zijn. Wachtlijsten die niet nodig zijn. Of nu of nooit acties die toch eigenlijk gewoon verlengbaar zijn, brrrr….
Feit is wel dat schaarste het erg goed doet. Je lead komt immers sneller in actie als de kans reëel is dat hij of zij anders te laat is. Ken je de term FOMO (Fear Of Missing Out)? Heb je zelf ook wel eens (te) snel iets gekocht omdat je anders bang was te laat te zijn? Schaarste in marketing werkt dus wel degelijk. Zorg alleen wel dat het echte schaarste is. Dat houdt je geloofwaardigheid in tact en zorgt ervoor dat je leads en klanten je blijven vertrouwen. En vertrouwen duurt uiteindelijk toch het langst.
4. Ken je mijn nieuwe aanbod al?
Ja, je mag echt verkopen 😉 Mijn klanten weten hoe belangrijk het is om waarde te geven. Ze geven dan ook vol overgave kennis weg in hun social media berichten en in hun content. Maar vergeten daarbij soms een klein dingetje: hun aanbod! En zeker aan de contacten op je e-maillijst mag je je aanbod noemen. Zoals hierboven genoemd, je contacten op je e-maillijst zijn al een stuk verder in je klantreis. Zij kennen je al, weten al dat je van waarde voor ze bent en zijn dus al ‘opgewarmd’. Vergeet dan ook niet om je aanbod te noemen in je e-mail.
5. Hoe X dit resultaat behaalde.
Deze is super belangrijk! Je contact op je e-maillijst is al verder gevorderd in zijn of haar klantreis dan iemand die je pas net voorbij ziet komen op social media. Hij of zij weet al dat er een probleem is die hij/ zij graag opgelost ziet. Hij volgt je niet voor niks. Je biedt waarde waarmee je lezer steeds een stukje dichter bij de oplossing komt.
Klantverhalen die resultaten vertellen over hoe jouw product of dienst heeft geholpen bij het oplossen van het probleem zijn op dit moment in de klantreis essentieel. Dat kan net het laatste beetje vertrouwen zijn dat je lead nodig heeft om een volgende stap bij je te zetten.
Vraag dus aan elke klant of je zijn/ haar ervaring mag delen op je website en online kanalen. En deel eens een succesvol klantverhaal in je e-mail. Succes gegarandeerd!
Welke onderwerpregel ga jij uitproberen? Laat je het mij weten, ik ben benieuwd 🙂