Ik heb onlangs een webinar gegeven. Het onderwerp was “Hoe je met LinkedIn adverteren de juiste lead kunt bereiken & deze door je salesfunnel om kunt zetten naar een betalende klant”. Super leuk & waardevol!
Echter wat mij opviel was dat er toch nog veel vragen zijn over e-mailmarketing en de AVG. Veel angst eigenlijk ook. En dat kan toch niet de bedoeling zijn?!
Kijk, ik ben geen jurist. En dat is ook meteen de disclaimer van deze blog. Ik geef in deze blog mijn persoonlijke mening over mijn interpretatie van de wet AVG. Ik ben namelijk een online ondernemer. Eentje met logisch verstand. En ik kan mij gewoon niet voorstellen dat de AVG in het leven is gekomen om ondernemers bang te maken. Of ze te demotiveren. Want dat is wat ik om mij heen hoor en zie gebeuren.
Tijdens het webinar vertelde een ondernemer mij dat zij niet met e-mailmarketing durft te beginnen. Gewoon, vanwege de AVG. Daar schrik ik van. Online ondernemen zonder e-mail marketing vind ik echt een no-go. Geen optie.
Ik leer ondernemers hoe ze met een funnel hun omzet en resultaat kunnen laten groeien. Door allereerst een waardevolle weggever te ontwerpen en op hun website aan te bieden aan hun potentiële klanten. Om op deze manier potentiële klanten laagdrempelig te laten kennismaken met hun product of dienst.
Hoe? Zodra je een e-mail adres hebt van jouw potentiële klant kun je waarde gaan bieden. En door deze waardevolle content leert jouw potentiële klant jou kennen (know), gaat hij/ zij jou leuk vinden (like) en jou zien als de expert die hem/ haar kan helpen met hetgeen opgelost moet worden (trust).
Hier is in mijn ogen niets agressiefs aan. Of spammerigs. Of tegen de wil van de klant. Hij/ zij kan zich immers altijd uitschrijven.
Jij biedt een stuk waardevolle content aan in de vorm van een weggever en de potentiële klant geeft in ruil hiervoor zijn/ haar e-mail adres. Je hebt wel toestemming nodig om deze weggever af te leveren aan het opgegeven e-mail adres. En je wilt tegelijkertijd toestemming om dit e-mail adres te gebruiken voor andere waardevolle content & promotie. Let op: Je moet voor beide doeleinden toestemming hebben. Deze toestemming vraag je samen, dus zowel voor het afleveren van de weggever als voor het sturen van overige content. Jouw weggever en het sturen van waardevolle content SAMEN is dus jouw aanbod. Jouw potentiële klant hoeft hier niet op in te gaan. Maar het mag natuurlijk wel. Hoe ziet dat er dan uit?
Op jouw opt-in page of -box voeg je een checkbox toe. De persoon die jou weggever wil aanvragen moet vervolgens de checkbox aanvinken om jouw weggever te ontvangen.
“Ik geef “bedrijfsnaam” toestemming om mijn e-mailadres te gebruiken voor het toesturen van “de weggever” en het regelmatig sturen van waardevolle content of promotie. Ik weet dat “bedrijfsnaam” mijn gegevens verwerkt zoals omschreven in het Privacy Statement [link]. Ik kan mij altijd uitschrijven.”
Omdat jij jouw weggever alleen in combinatie aanbiedt met het sturen van overige waardevolle content & promotie, is er geen sprake van het niet vrijelijk geven van toestemming. Iemand kan zelf besluiten om wel of niet op jouw aanbod in te gaan, er is niets verplicht en niemand wordt tot iets gedwongen.
Online ondernemen zonder e-mail marketing, dat is toch echt een no-go?!
Hi Anouk, je formulering voor de opt-in vind ik wel beetje ‘risky’. Het inschrijven voor het toesturen van content mag immers geen voorwaarde zijn in de nieuwe wetgeving om de gratis weggever te ontvangen. Als je toestemming voor beide samen in 1 zin vraagt, lijkt het verdacht veel op een voorwaarde, niet? Strikt gezien moet je weggever en nieuwsbrief elk in een aparte vink in je opt-in zetten. Tenzij je het omkeert – het achterpoortje – mensen laten inschrijven voor de nieuwsbrief en als bonus de gratis weggever sturen. Dit is juridisch wel ok. Mvg, Anja
Hi Anja,
Bedankt voor je reactie. Ik zie het anders. Ik zoek een oplossing voor het probleem dat ondernemers hun e-mail lijst niet meer kunnen laten groeien door de komst van de AVG. Ik heb het dan over ondernemers die niets anders willen doen dan waarde geven door de expertise die zij beheersen. Nogmaals, je hoeft niet op hun aanbod in te gaan.