Exact weten wie jouw ideale klant is & weten welk probleem jouw klant het liefste wil oplossen, ​bepaalt de conversie van jouw funnel.
Tijdens mijn Strategiesessie met ondernemers ontwerp ik een funnel voor de betreffende ondernemer aan de hand van mijn 5 stappen methode. De psychologie achter een funnel is soms best ingewikkeld en de 5 pijlers van van methode werken dan erg overzichtelijk. Een bijkomend voordeel is, dat het ontwerp van de funnel redelijk gemakkelijk uit te werken is, zolang de ondernemer de 5 stappen blijft volgen.
Omdat deze methode zo goed bevalt heb ik deze ook gebruikt in de opzet van de online training “Trek online je klant aan in 5 stappen”.
De eerste pijler gaat over jouw ideale klant. Wie is jouw klant of opdrachtgever? Aan wie lever jij jouw producten of diensten? Is het een man of vrouw, van welke leeftijd en met welk beroep? Misschien ben jij een lokale ondernemer en richt jij je alleen op de lokale markt.
Maar is dit ook jouw IDEALE klant? Ik zie geregeld bij mijn opdrachtgevers dat de klanten met wie zij samenwerken niet hun ideale klanten zijn.
Let op: Jouw klanten zijn de mensen die je wellicht meer ziet en spreekt dan je eigen familie. Welke mensen wil jij zo vaak om je heen hebben? Denk er dus goed over na met wie jij wilt samen werken. Als jij werkt met mensen die bijvoorbeeld niet naar jouw kennis willen luisteren of hier niet mee aan de slag willen gaan, vreet dat energie. Zoek de juiste klanten!
Denk eens na over de volgende vragen:
Wat is belangrijk voor mij in een samenwerking? Wie zijn mijn droomklanten? Hoe zien zij eruit? Waar zijn ze gepassioneerd over? Wat zijn hun doelen, dromen en wensen? Houd er bij het beantwoorden van deze vragen rekening mee dat je op zoekt bent naar jouw ideale klant, die ook nog eens wil betalen voor jouw aanbod 😉
Waarschijnlijk ben jij niet de enige in de markt met jouw aanbod. Je hebt concurrenten. Maar zolang jij jouw ideale klant weet te vinden hoef je niet bezig te zijn met jouw concurrent. Want jouw ideale klant is vast niet dezelfde als die van jouw concurrent.
Jouw ideale klant en jij, dat is toch de perfecte match?
In deel 2 van deze blog lees je de 5 dingen die je MOET weten over jouw ideale klant. Hoe beter jij je kunt verplaatsen in jouw klant, hoe beter jij hun problemen kunt oplossen met jouw aanbod. Het door-en-door kennen van jouw ideale klant is de basis voor een goed converterende funnel.